Windhoos

28 april 2016 - Sorde-l'Abbaye, Frankrijk

Met een heerlijk zonnetje en weinig wind vertrokken we gistermorgen rond 08.30 uur vanuit Ares, waar we eerst spullen voor onze lunch gingen halen.

We hebben lekker gefietst over maar liefst 55 kilometer oude spoorwegtrace's. Dat fietste heerlijk omdat je geen last hebt van auto's en doordat we heel veel door de bossen gingen.
Later fietsten we door onafzienbaar grote landbouwgebieden, waar de percelen beter kunnen worden uitgedrukt in vierkante kilometers dan in hectares.
Hier waren we ook getuige van een ware windhoos. Een rare en indrukwekkende ervaring omdat deze vlak voor ons gaande was en er nauwelijks wind was. De windhoos veroorzaakte een zuil van bruin zand die wel twintig meter hoog was. Zie de bijgevoegde foto.

Na 100 kilometer kwamen we aan in Labouheyre, waar we sinds de twee pelgrims, die we in België ontmoetten, eindelijk weer drie mensen met hetzelfde reisdoel ontmoetten. Deze waren te voet.

Het toeval wil dat Gert hier vorig jaar nog geweest is.
Bij het plein in het centrum vallen de fantastische bomen op, die 's zomers met elkaar een grote parasol vormen, doordat ze zeer veel jaren zorgvuldig geleid en gesnoeid zijn. Volgens mij zijn het platanen.  Hoe vakmanschap, geduld en doorzettingsvermogen kan leiden tot een indrukwekkende en bijzondere aanblik. Zie de foto.

We hebben gisteravond de ketting en de tandwielen eens een goede schoonmaak- beurt gegeven. Dit vooral ook om ons voor te bereiden op de dingen die komen gaan.

In Labouheyre hebben we vanmorgen eerst de kerk bezocht die gewijd is aan St. Jacques. Het portaal toont een sierboog met schelpen en een mooi glas in loodraam staat centraal in deze kerk. Zie foto.

Ook vandaag ging het fietsen weer als een tierelier. Weer veel door uitgestrekte bosgebieden of kolossale landbouwakkers gefietst. Deze streek heet Les Landes. Onderweg kom je bij de akkers ook veel kolossale beregeningsinstallaties tegen. Zie foto.

Na 105 kilometer zijn we nu aangekomen in Sorde l'Abbaye, waar we verblijven in een echte en echt mooiePelgrims-gite, waar we opgevangen worden door aardige vrijwilligers, die nu tevens een maaltijd voor ons bereiden.
Er is ook een andere Nederlander en er kunnen nog meer komen. We slapen voor het eerst in een slaapzaal. Het begint er een beetje op te lijken dat we met meerderen op pelgrimstocht zijn.

Vanmiddag hebben we ook de eerste lange klim van 2.5 kilometer meegemaakt met gemiddeld 6%. Viel eigenlijk best wel mee. Gewoon rustig in je eigen tempo doormalen. De eerste toppen van de Pyreneeën hebben we vanmiddag al een paar keer gezien.

1. Vincent:
    Harry en Gert,

Zoals de wielrenners in de Tour en Giro kom je pas na twee weken in vorm en heb je de goede conditie om over die bergen te gaan. Even diep ademhalen en zoeff
    succes maar weer. Cilia en Vincent
  2. Thijssen Trees en sjaak:
    Dag Harry,
    Het is goed te merken, dat je het fietsvirus goed te pakken hebt. Als jij gaat fietsen als een tierelier dan weet je het wel. Fijn om te lezen dat het naar wens gaat. Veel succes de komende dagen en geniet van de wind om je oren. Een dikke inspirerende kus van ons.
  3. Lude Franke:
    28 april 2016
    Wat een mooi verhaal, en wat moet de aanblik van een paar bergen in de verte een goed gevoel geven! Groetjes uit Zwolle, de meisjes vonden Koningsdag alhier prachtig, en Suzan heeft haar eerste 1 second of fame gehad op televisie, de camera's zoomden in op haar op mijn schouders bij de uitzending, de dames van het kinderdagverblijf hadden het gezien, vrij komisch.

Groetjes uit een nog steeds erg koud Nederland, hebben jullie lekker weer? Zuid-Frankrijk zou garant moeten staan voor aangename temperaturen, niet?
  4. Lieke Hassink-Franke:
    28 april 2016
    Tja, wat zal ik zeggen: volgende week aankomst in Santiago??? Jullie gaan steeds vlugger!
    Geniet van je bijzondere reis, pap. Je zult nog vaak terugdenken aan de magere ontbijtjes, het te grote lijf van Gert in een tweepersoonsbed, thee uit je reisbeker, het hijgen als je een berg op fietst, de leeghoofdigheid, de dagelijkse voldoening van het volbrengen van een etappe, de heerlijkheid van een douche, etc.
    Ik heb na een drukke werkdag mijn hoofd ook lekker leeg gefietst, even 60 km gepeddeld met de fietsclub, zalig: een prachtige avondzon, langs de Lek!

Op naar de Pyreneeën jullie!! Komt echt goed; gewoon rustig doorgaan. Een mensenlijf kan veel, heel veel.
    Liefs, Lieke.
  5. Wim en Zita:
    Harry en Gert,
    Jullie zijn nu goed in conditie voor de uitdaging die Pyreneeen heten. Het is mooi werk om die te beklimmen, wel in eigen tempo zoals je al aangeeft.
    Succes met de komende kilometers en je weet na bergop komt ook bergaf.
  6. Hans Borgers:
    Dag Harry,

Weer een prachtig life verslag. Je bent, jammer genoeg, vergeten om de foto's mee te clicken. Morgen en extra editie?
    Bij Bert staat de windhoos wel op zijn reisverhaal, alleen .... de windhoos staat overdwars op mijn scherm en gaat dus richting Parijs.
    Jullie richting een paar flinke 'hobbels', in de verte hebben jullie ze al aan zien komen, je kunt ze dus niet missen, gewoon rechtdoor.
    Met je conditie gaat het goed, na Compostella kunnen jullie ietwat linksaf. Fatima? Over Lourdes terug? Zie maar 'n tip, zo gaat ie goed!
    groeten uit Epe
    p.s. zie net "maandag 15 graden", maar ook hier hebben we het leuk!
    Hans
  7. Gijs&Ria:
    29 april 2016
    Mannen,jullie zien de Bergen maar het is ook duidelijk,jullie gaat geen berg te hoog,fiets zo verder met veel liefs van ons.
  8. Henk en Rita Brookhuis:
    29 april 2016
    Wij vinden de reisverhalen heel mooi.(met foto's nog mooier)
    Geen dag is het zelfde,mede door alle dingen die jullie meemaken.
    Zit wel een beetje jaloers thuis,maar gun het jullie ook.
    Wens jullie nog veel mooie tochten en veeeeeel energie toe in de bergen.

Groeten Henk en Rita.