Blij en voldaan

12 mei 2016 - Melide, Spanje

Vandaag beginnen we aan de op één na laatste dag van onze lange tocht naar Santiago. Tot en met vandaag hebben we in totaal 2677 kilometer gefietst. Reken daar voor morgen 64 kilometer bij op, dan komen we op een totaal van 2741 kilometer.
Maar denk niet dat de laatste tochten gemakkelijk gaan. Integendeel, vandaag hadden we acht klims te bedwingen, terwijl het bijna continue regent.
We wilden vandaag 65 kilometer fietsen, zodat we morgen in de namiddag met het fietsen van dezelfde afstand in Santiago kunnen arriveren.

Vandaag hebben we onderweg  eigenlijk niet zoveel bijzondere dingen gezien. Het viel ons wel op dat we onderweg meer veeteelt zien en ruiken.  We kwamen ook door echte boerendorpjes, waar het een heerlijk rommelige bedoeling is.
Ook zagen we op diverse plekken zogenaamde horreos tegen, een soort spieker waar etenswaren in wordt bewaard en dat onbereikbaar is voor muizen en ratten doordat het op staanders staat. Zie de foto.

We slapen vannacht in een Albergue in Melide. Op bijgaande foto zie je hoe ver het vanaf hier met de auto naar Santiago is. We volgen de landweggetjes, waardoor het voor ons de weg iets langer is.

Ik kijk met veel voldoening en dankbaarheid terug op de Camino, maar ben ook blij dat het morgen de laatste fietsdag is en dat ik zondeag Ria weer in mijn armen kan sluiten. Op naar Santiago.

1. Johan Meijer.:
    12 mei 2016
    De laatste loodjes. Het is wel jammer en ook een beetje raar dat jullie onderweg zoveel slecht weer hebben gehad. Vooral in Spanje zou je mooi weer verwachten. Hier in Nederland is het juist andersom. Nog even de laatste K.m. en dan weer bij moeder de vrouw, ook wel een goed vooruitzicht. Maar ik denk dat je deze reis nooit meer zult vergeten! Groetjes en tot ziens.
  2. Cees en Anneke Laponder:
    Beste Harry en Gert,

Diepe bewondering voor jullie prestatie vanuit een andere hoek van Spanje, waarbij het gelukkig nu korte broeken weer is geworden. Op naar de laatste etappe. Zondag wordt een heel gedenkwaardige dag als de beide Ria's verschijnen in Santiago. We moeten onwillekeurig denken aan Lourdes ...... Was ook heel gedenkwaardig en vooral menslievend ! Het ga jullie goed en nogmaals "petje af " . Een goede terugreis gewenst vanuit Zuidoost Spanje van Cees en Anneke Laponder
  3. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    12 mei 2016
    Ik heb dus niet zo vaak verkeerd gereden. Het werden er 2850.
    Het is prachtig om jullie blog te volgen.
  4. Hans Borgers:
    Dag Harry,

Een laatste groet vanuit Epe. Morgenmiddag, zo schrijf je vandaag, staan er 2.741 kilometers op jouw teller.
    Doe er wat mij betreft een ERE ronde bij van 9 kilometer, 2.750 kun je later beter onthouden.
    Een pluim op je wielerhelm !

Hans
  5. Lieke Hassink-Franke:
    12 mei 2016
    Leuk pap, je ruikt duidelijk de stal! Je klinkt 'excited'. Bijzonder he, om dat eindpunt dan 'ineens' te gaan bereiken. Hopelijk zullen jullie alle gewoontes morgenochtend met extra aandacht ritueel doorlopen. Jullie laatste ontbijtje, de laatste kop thee onderweg, de laatste route-aanwijzingen over en weer, en... voor het laatst onderweg op elkaar passen!
    Ook ik zal je blog gaan missen: erg gezellig om zo vaak de belevenissen van mijn vader te lezen. Pap, ik ben supertrots dat je dit met (ogenschijnlijk?) zoveel gemak hebt volbracht!!
    Alvast een overheerlijk biertje morgenavond, en veel voorpret tav de komst van je enthousiaste vrouw.
  6. Alfons Annie en De Jing:
    12 mei 2016
    Veel plezier bij de laatste etappe en heerlijk genieten in Santiago de Compostella! Hartelijke groeten Alfons Annie en De Jing
  7. André en Maria:
    13 mei 2016
    Harry wat super om te lezen wat je in je prachtige fietsreis allemaal beleeft hebben! Hopelijk schijnt morgen de zon weer!
    We wensen je een prachtige laatste fietsdag en dan genieten van het mooie Santiago en vanaf zondag samen met Ria!
    Lieve groet en tot gauw, André en Maria
  8. Agaath Pelster:
    13 mei 2016
    Hoi Harry, een goed vooruitzicht. Jammer van het weer. Maar de voldoening is des te meer. Goede aankomst vandaag. Lieve groet.
  9. M ten hooven:
    13 mei 2016
    Geweldige prestatie Harry en Gert. De tocht bijna volbracht zonder noemenswaardige problemen. De laatste loodjes wegen het zwaarst is het spreekwoord, zo te lezen in jullie blog klopt dit precies. Nu de laatste etappe nog en jullie kunnen terug kijken op een geweldige fietstocht. Geniet ook de laatste dagen met de Ria's en als jullie terug zijn horen we de verhalen wel.

Groet Alie en Tinus
  10. Henk en Rita Brookhuis:
    Goed gedaan heren!
    Je hebt er zo lang naar uit gekeken en het lijkt nu als of je nog niet zo lang wegbent.
    Ook al regent het,dan zien jullie toch de" zonnetjes ".
    Dan kun je alle zorgen van vooraf aan de kant zetten en je emoties de vrije loop laten.

Tot snel,Henk en Rita.
  11. Loek Sinselmeijer:
    Harry,
    De aankomst zal heel bijzonder zijn en bijzonder voelen. Daar heb je dus heel lang naar uitgekeken. En dan met Pinksteren ! Laat je inspireren en begeesteren door de reis, door de overwegingen, door de vele mede-pelgrims, door Sint Jacobus en door de Botafumeiro, die denk ik met Pinksteren zal zwaaien...... Behouden aankomst !