Verrassing

9 mei 2016 - Ponferrada, Spanje

Er werd door enkele volgers van dit blog gevraagd wat mijn motivatie is voor deze pelgrimage.
Tja, dat is echt zo'n vraag, waarbij het antwoord niet zo eenvoudig te geven is als het stellen van de overigens terechte vraag. Toch doe ik graag een poging.
Oorspronkelijk was een pelgrimage een vorm van boetedoening. Dat is het voor mij niet.

Het is voor mij allereerst een bezinnings-moment aan het eind van mijn arbeidzame leven en kort voor het moment waarop ik 65 jaar hoop te worden. Wat heb ik van mijn leven gemaakt? Wat was goed en wat was minder goed? Hoe kijk ik naar Ria, onze kinderen, mijn familie? Wat wil ik nog doen in mijn volgende levensfase?

Verder heeft het voor mij ook een religieuze lading. Wat heeft mensen vroeger in religieus opzicht bewogen?
In hoeverre speelt dit nu nog een rol? In hoeverre speelt dit bij mij nog een rol?

Ten derde geniet ik gewoon van de cultuur en de natuur en is het altijd weer boeiend om andere mensen te ontmoeten.

Ik vind het ook enigszins een uitdaging om te zien of ik het doorzettingsvermogen heb om deze tocht te volbrengen. De sportieve uitdaging komt voor mij pas op de laatste plaats.

Zondag regende het tot twaalf uur en als je het dan ook nog koud krijgt, vergaat je de lol snel. En als ik dan ook weer zo'n modderig grindpad over moet, denk ik wel eens: "Waar ben ik nu eigenlijk mee bezig?" Alhoewel je die lastige momenten ook weer snel vergeten bent als je een paar uur later weer een herberg hebt gevonden.

Dit keer werd dat na 65 kilometer de aubergine de pellegrino San Javier in Astorga, een mooie oude herberg, die ook wat kleiner is. Daardoor was deze vannacht gelukkig een stuk rustiger dan die in Leon, waar ik door een heftig ronkende buurman die nacht weinig heb geslapen. Hierdoor heb ik vannacht wat achterstallige slaap in kunnen halen.

Vanmorgen gingen we, vergezeld van meerdere regenbuien, op stap naar de hoogste top van onze pelgrimstocht, de Cruz de Ferro, met een hoogte van 1504 meter.
Hier heb ik net als heel veel andere pelgrims, symbolisch een deel van mijn last achtergelaten, door hier een steen neer te leggen, die ik vanuit Epe had meegenomen. Op verzoek van vrienden heb ik hier ook nog een tweede steen(tje) achter gelaten. Zie de foto's.

Het was een stevige tocht, maar ook in een schitterende omgeving. Op de top hadden we een matig uitzicht door regen en mist. Direct na de top hadden we wel een mooi uitzicht -zie foto-, waarna een afdaling gedurende 15 kilometer naar
500 meter volgde. Zo'n lange afdaling heb ik op de fiets nog nooit meegemaakt.

Gert is vandaag jarig en in dat kader werd hij vanmorgen verrast door de mededeling van Ria, zijn vrouw, dat zij en de andere ("mijn") Ria, ons komende zondag op komen halen in Santiago. Dat was niet alleen voor Gert, maar uiteraard ook voor mij, een grote verrassing. Fantastisch dat de Ria's ons op deze manier willen verrassen. Woensdag 18-05 vliegen we gezamenlijk terug naar Nederland. Geweldig toch!?

Vannacht slapen we in pelgrimsalbergue
San Nicolas in Ponferrada, waar opvallend is dat er heel veel jeugd is. De wetenschap dat de Ria's ons vanaf zondag gezelschap houden en dat de terugreis op een plezierige wijze geregeld is, zal  ongetwijfeld onze nachtrust bevorderen.

1. Marian van Leeuwe-Holthuijsen:
    9 mei 2016
    Wat een mooi verhaal Harry over jouw reden voor de reis. Met het goede doel er aan gekoppeld is het extra waardevol. Jij weet nu dat je de zware tocht, als de laatste lootjes zonder moeilijkheden verlopen, zal volbrengen. Nu is een tochtje rond het IJsselmeer een peulenschil voor jou/jullie. Leuk dat de dames Gert en jou komen halen. Geniet nog maar even samen van jullie fietstocht, de natuur en als jullie echtgenotes er zijn met zijn vieren.
  2. Alfons Annie en De Jing:
    9 mei 2016
    Hallo Harry, veel sterkte met de laatste loodjes en zo te lezen worden alle inspanningen beloond met mooie vergezichten en de voldoening van het weerstand kunnen bieden aan de vele natuurverschijnselen. Dat dat tijdens de rit niet altijd zo gevoeld wordt hoort er dan een beetje bij. Naderhand kun je er dan met des te meer voldoening op terugzien. En fijn dat de Ria's jullie verwelkomen. Veel plezier met zijn allen. Hartelijke groeten van Alfons Annie en De Jing
  3. Lude Franke:
    10 mei 2016
    Ik ben erg onder de indruk van jullie doorzettingsvermogen en tempo. Geniet er nog de laatste paar dagen van, jullie zijn er straks al, jullie zullen straks moeten afkicken! ;-) Veel plezier de laatste paar dagen, ik ben trots op jullie!
  4. Ben en Hinke:
    10 mei 2016
    Mooi om je verhaal en je motivatie voor deze tocht te lezen, Harry.
    Fijn dat het steentje op de plek is aangekomen.
    Het einde van de tocht komt al in zicht. Wat is dat snel gegaan, he?
    Geniet van het laatste deel van jullie reis.
  5. M ten hooven:
    10 mei 2016
    Geweldig dat het allemaal zo goed gaat, nu de laatste loodjes, hopelijk met wat beter weer. Als je zo'n zware beklimming hebt gehad zou je eigenlijk moeten genieten van het prachtige uitzicht. Maar het weer heb je niet in de hand. Gelukkig wel kunnen genieten van de afdaling.
    Nog veel fietsplezier de komende dagen met wat beter weer.
    En nog veel plezier met de Ria's

Groet Alie en Tinus
  6. Trudy en Luuk Smelt:
    10 mei 2016
    Wat super hé dat de dames jullie op komen halen! Ik wist het al een tijdje dat jouw Ria dat van plan was......lekker bijpraten en genieten van elkaar!
    Veel sterkte met de laatste zware loodjes ben onder de indruk van jullie energie en conditie!
    Ben blij als jullie weer veilig thuis zijn. Warme groet van ons.
  7. Manda van der Wal & Jan van Garderen:
    10 mei 2016
    . Wat fantastisch dat de Ria,s jullie komen vophalen.Als wij de v erhalen lezen ov!er jullie ervaringen,is de tijd omgevlogen.!
    Veel succes met de laatste loodjes en gezellig weekend!
    Groet Jan en Manda
  8. JosefienHams:
    10 mei 2016
    Harry en Gert, petje af voor jullie prestatie en veel plezier bij het binnen rijden van Santiago de Compastella. En dan na bijna vijf weken jullie Ria's weer kunnen omhelzen. Fantastisch! Goede terugreis met z'n allen. Groeten van Jelle, Joost, Job en Josefien
  9. Lieke Hassink-Franke:
    10 mei 2016
    Ha pap, goed plan van mama he, om te komen!!!! We hebben haar in haar overwegingen daartoe uiteraard van harte aangemoedigd, dat begrijp je. Vervolgens leuk dat Ria van Gert inging op mama's voorstel.
    Veel succes met de laatste kilometers.
    Hartelijke groeten, Lieke.