Vier ooievaars

7 mei 2016 - León, Spanje

Ondanks het regenachtige weer, maar dankzij het bijna vlakke landschap, hebben we gisteren toch nog 95 kilometer afgelegd en zijn we aanbeland in Sahagun.
We hebben tot gisteren heel weinig regen meegemaakt, waardoor het wel even wennen was. De verwachting is dat dit weer de komende week zo zal blijven.

De route die we volgden was bijna helemaal dezelfde route als die van de wandelaars. Daardoor zagen we heel goed hoeveel wandelaars dit wel niet zijn.
Gemiddeld halen we elke 100 meter wel een wandelaar in en steeds groeten we dan met: "Bon Camino." Zie de foto.

Het valt ook op dat er veel pelgrims alleen wandelen en dat het aantal fietsende pelgrims toeneemt. Er zijn ook mountainbikers die de route van de wandelaars volgen.

Gisteren hebben we minstens 10 kilometer over een grindpad gefietst. Dat is niet alleen lastig fietsen, maar door de regen werden onze fietsen en tassen ook hartstikke smerig door opspattend grind en leem in combinatie met de vallende regen.

We sliepen in Sahagun weer in een Albergue, die gehuisvest is in een voormalige kerk, waar je simpel "reserveert" door je spullen gewoon op een bed te leggen. We slapen hier voor € 5,00 per persoon. Een pelgrimsmenu met 3 gangen kost gemiddeld € 9,00. Als je dus een goedkoop leventje wilt leiden......

Vandaag zijn we, na 71 kilometer en enige tegenwind, maar gelukkig zonder regen, gearriveerd in Leon.

Vandaag zagen we een kerktoren met op alle zijden van de toren een ooievaarsnest met een ooievaar. Zie de foto.

Leon is een grote stad waar van alles te beleven is. Gert en ik waren elkaar even weer zoekgeraakt op zoek naar de herberg. Maar met hulp van de routeplanner hadden we elkaar snel weer gevonden. De herberg is gehuisvest bij een klooster en draagt de mooie en toepasselijke naam Santa Maria del Camino. De kathedraal van Leon is indrukwekkend. Zie de foto's.

Leon is de laatste grote plaats voor Santiago de Compostella. Vanaf morgen wachten ons weer etappes met cols tot 1300 meter. De afstand die we nog moeten overbruggen slinkt snel tot ongeveer 350 kilometer, maar daarbij hebben we nog wel minstens 10 cols te bedwingen. Bovendien wordt er de komende week alle dagen regen verwacht.
Met een beetje geluk zijn we dus met Pinksteren in Santiage de Compostella.

1. Johan Meijer.:
    7 mei 2016
    Dag Harry, wij zijn ook weer in het land. Wenen is een heel mooie stad. Het weer in Nederland is nu heel mooi dus wel een verschil met dat bij jullie, zou je niet verwachten. Het schiet dus al mooi op voor jullie, nog even de tanden op elkaar en je hebt je doel bekijkt. Mijn petje af voor jullie doorzettingsvermogen! !!! Groet, Johan en Mieke.
  2. Herman Vooijs:
    7 mei 2016
    Weer een mooi en helder verslag Harry. En een schitterende foto van de ooievaars.
    Wij zagen er vanmiddag ook een boven onze tuin in Vaassen vliegen, maar hier kunnen we niet tegenop ;-) .
  3. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    7 mei 2016
    Wat kunnen mensen zichzelf toch aandoen. In de regen met een grote bulzak op je rug lopen, of fietsen over moeilijk begaanbare wegen met vele kilo's bagage. Het blijft boeiend dat we dat helemaal niet zo erg vinden. Gewoon door blijven gaan.
    Het zal niet bij 4 ooievaars blijven. Evenals het aantal collen komt er nog een indrukwekkend aantal. Houd moed. Bon Camino. Anneke Gerrits-Voet.
  4. Lieke Hassink-Franke:
    7 mei 2016
    Lieve papa, mooie verhalen! Het klinkt als een geheel andere beleving dan de tocht door Frankrijk, een groot 'samen-gevoel'. Dat spreekt jou vast aan. Krijg je in de albergues kans om van anderen te horen wat hun beweegredenen voor hun tocht zijn? Dat lijkt me boeiend; iedereen heeft vast een achterliggend verhaal.
    Pinksteren gaat lukken, zelfs lopend is dat bijna te doen in 7 dagen. ;-)
    Zet 'em op, houd Gert, jullie fietsen en jezelf overeind!!
    Liefs, ook van Jaap, Huub, Vera en Rutger,
    Lieke.
  5. M ten hooven:
    7 mei 2016
    Het gaat allemaal zeer voorspoedig zo te horen. Regen en grindpaden zijn niet de meest ideale combinatie, maar het hoort er allemaal bij. Hopelijk valt de regen de komende dagen mee. De laatste colletjes mogen voor jullie als doorgewinterde klimgeiten nu geen problemen meer geven. Geniet er nog van de laatste dagen.
    Groet Alie en Tinus
  6. Marian:
    Ha Harry en Gert,
    Dank voor jullie leuke berichten. Nog maar een weekje.....dan hebben jullie je doel bereikt! Mooi!.....maar ook jammer.......jullie droom is dan afgelopen.........Dus. ............Geniet komende week nog met hele volle teugen van jullie geweldige avontuur.
    Warme groet,
    Loek en Marian
  7. Thijssen Trees en sjaak:
    8 mei 2016
    Hallo Harry,
    We kijken iedere dag uit naar jullie verhalen en dat zullen we zeker missen.
    Jullie tocht is met recht een pelgrimstocht en met tijden afzien maar ook genieten van alle indrukken en belevenissen en natuurlijk het weerzien met al je dierbaren die trots op jullie zullen zijn.

Vanuit het warme Epe Trees en sjaak
  8. Tjally en Gerrit:
    8 mei 2016
    Harry en Gert,
    We hebben jullie verhalen met plezier gelezen. Nog een korte week en dan is het einddoel bereikt. Uit jullie verhalen spreekt dat als je wandelt of fietst je altijd hele leuke ontmoetingen hebt en bijzondere dingen meemaakt. In het begin was het wennen en afzien om de cadans te vinden,maar nu lijkt het heel voorspoedig te gaan. Nog veel plezier en geniet van de komende dagen. Hopelijk wat beter weer toegewenst.
    Groet Tjally en Gerrit