Geluk gehad

13 mei 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Geluk gehad

Na 73 kilometer bereiken we dan vandaag ons ultieme reisdoel, de kathedraal van Sint Jacobus in Santiago de Compostela.

De aankomst bij  de kathedraal was mede door de regen minder enthousiast dan ik had verwacht, maar bezorgt je wel het voldane gevoel; het is gelukt. En dat vervulde me met dankbaarheid.

Tijdens het fietsen gaan je gedachten alle kanten op.
Als ik terugblik op de pelgrimstocht dan was mijn belangrijkste gedachte die steeds weer bij me opkwam; ik heb geluk gehad.
Natuurlijk heb ik bij bepaalde aspecten van het leven wel eens minder positieve gedachten, maar in zijn algemeenheid overheerst de gedachte dat ik tot op heden in mijn leven in heel veel zaken geluk heb gehad.
Dat vind ik niet vanzelfsprekend maar maakt me dankbaar.

Dat geluk geldt ook voor deze pelgrimsreis, die we met minimale tegenspoed -één lekke band, een tas die stuk ging, een verkoudheid- hebben kunnen volbrengen.

Het geluk betreft ook het feit dat we vanavond konden meemaken dat er na afloop van de viering in de kathedraal met het kolossale wierookvat -de Botafumeiro- door de kerk werd gezwaaid. Mede door de rol van het orgel dat hoe hoger het vat zwaaide hoe harder het orgel speelde. Een indrukwekkend gebeuren.

Ik hoop dat onze fietstocht een behoorlijke
financiële steun in de rug voor de stichting Mwanamwenge heeft opgeleverd omdat ze heel zinvol werk doet voor de mensen in Zambia.

Aan het eind van deze tocht dank Ik iedereen die onze verrichtingen de afgelopen weken hebben gevolgd, in het bijzonder de vele volgers, die reageerden op mijn verhaaltjes. Jullie toonden je betrokken en enthousiaste supporters, die echt meeleefden. Dankjewel.

Ik wil Gert hartelijk danken voor het feit dat we deze pelgrimstocht samen mochten maken. Dat was een ontdekkingstocht op zich, waarbij we verschillen en overeen-komsten hebben gezien, maar het samen doen, de gezelligheid en het gezamenlijke doel centraal stonden.

Ik eindig dit blog graag met "De pelgrimsweg als oerbeeld" naar Herman Andriessen, waar ik me erg bij thuis voel.

De pelgrimsweg is als een onuitroeibaar oerbeeld. Het laat ons zien hoezeer het leven zelf een weg is, dat wij mensen op doortocht zijn, zonder vaste woning.

Wie deze weg gaat maakt zich de gezindheid eigen van de homo viator,  zich ervan bewust altijd een vreemdeling, een pelgrim te zijn in deze wereld.

Geen ""Ultreia"" (voorwaarts) meer. Alhoewel; de pelgrimstocht zit er op, maar het leven gaat voort.

1. Manda van der Wal & Jan van Garderen:
    13 mei 2016
    Onze felicitaties met jullie succes!Met veel aandacht jullie gevolgd.
    Ook het waarom van deze tocht is boeiend!
    Welkom thuis en nog veel plezier met de Ria"s
    Groet Jan en Manda
  2. Sjoerdtje van de Ven:
    Harry en Gert,

Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie doel.

Een goede thuisreis en Gezegende Pinksterdagen .
  3. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    13 mei 2016
    Een paar weken sober leven zet je aan het denken. Met een zeer eenvoudig vervoermiddel kun je ver komen. Waar maken wij ons steeds zo druk over. Zonde van de korte tijd die we hier op de aarde doorbrengen. Het was een Bon Camino. Anneke Gerrits.
  4. Madelien:
    13 mei 2016
    Gefeliciteerd Harry en Gert!! Ria was vanmiddag bij ons en ze kreeg twinkeloogjes toen ze vertelde dat ze je bijna weer zou zien! Geniet ervan! Liefs uit Zwolle
  5. Ben en Hinke:
    14 mei 2016
    Wat fijn dat jullie goed aangekomen zijn. En zo snel!!!
    Wat zullen veel verhalen hebben als jullie weer thuis zijn.
  6. Loek Sinselmeijer:
    14 mei 2016
    Doel gehaald, reis geslaagd ! Maar vooral je laatste blog getuigt van bezinning en relativering. Je hebt ook ons, zelfs op afstand, aan het denken gezet. Dus voelen we ons ook een beetje pelgrims, zij het met een 'vaste woonplaats'.

Bedankt voor jullie reisverhalen en tot snel in Nederland.

Groet van Loek en Marian.
  7. Annemieke en George:
    14 mei 2016
    Proficiat! Wat mooi dat jullie een diepgekoesterde wens op zo'n mooie manier in hebben gevuld. Wel een symbolische periode voor een pelgrimstocht:tussen pasen en pinksteren realiseer ik me nu. Bijzonder fijne dagen gewenst! Groet Annemieke en George
  8. Marian van Leeuwe-Holthuijsen:
    14 mei 2016
    Fijn dat jullie zo'n goede reis samen gehad hebben. Twee verschillende mensen met twee over het christelijk geloof, op sommige punten, verschillend denkende mensen. Voor Gert was het af en toe wel even slikken denk ik zo. Al die "uitbundig" versierde kerken te zien. Zelfs voor ons Katholieken soms nog wel eens te veel van het goede. Hans vertelde mij al over dat indrukwekkende wierookvat en het orgel. Leek mij een heel spektakel. Enfin, jullie hebben de reis er zonder kleerscheuren afgebracht, veel gezien en leuke mensen gesproken denk ik zo. Geniet met de Ria's nog maar een paar dagen. Ik hoop dat het dan stopt met regenen en de zon gaat schijnen. Die schijnt natuurlijk voor beiden als jullie geliefden komen. Geniet maar samen van de rest van de reis. Behouden thuiskomst.
  9. Johan Meijer.:
    14 mei 2016
    Hartelijk gefeliciteerd heren! En nu zit het er dan daadwerkelijke op. Een hele onderneming deze pelgrimstocht en ik denk dat je jezelf ook wel tegen bent gekomen op deze regenachtige tocht. Harry je laatste bericht was wel met een bepaalde diepgang, je hebt mij ook even aan het denken gezet. Ik verheug me er op om je weer in "ons " Nederland te zien. Groeten Mieke en Johan.
  10. Wim en Zita:
    Gert en Harry,
    Gefeliciteerd met dit resultaat op een vlotte wijze bereikt, als ik dat zo lees. Mooi om dit samen op de fiets, het vervoermiddel bij uitstek, te realiseren. Geniet nog van een paar mooie dagen.
  11. Bets Wim Gorkink:
    15 mei 2016
    Wat een prestatie,je hebt het gehaald.....het doel is bereikt,gefeliciteerd.
    Diepgang en bezinning op z'n plaats...je hebt ons ook aan het denken gezet...
    tot gauw in nederland!
    Bets/Wim
  12. Sien de Waal:
    15 mei 2016
    Gefeliciteerd met jullie prestatie!

Hartelijke groet.
    Sien
  13. Lieke Hassink-Franke:
    15 mei 2016
    Lieve papa, je bent een kanjer!!!! Ik hoor je verhalen binnenkort graag live.
    Geniet van het samenzijn met mama. Dat moet heel bijzonder zijn. Zij is overigens net zo'n kanjer; ze heeft het uitstekend gedaan in haar eentje: rende van hot naar haar om mensen te helpen, regelde alle zaakjes keurig zelf, paste goed op huis en tuin, en gaf tussendoor een enthousiast interview weg!
    Tot snel, liefs Lieke.
  14. Marjolein:
    16 mei 2016
    Wat een mooie prestatie! Het lijkt me een onvergetelijke ervaring! Het was leuk om jullie verhalen te lezen en natuurlijk erg mooi dat jullie de stichting steunen!
  15. Albert en Mieke Wittingen:
    16 mei 2016
    Harry en Gert: Gefeliciteerd met het bereiken van het einddoel. Fijn dat alles goed is verlopen. Een reis om heel lang op terug te kijken.
    Een goede terugreis toegewenst samen met jullie Ria's!