Aan zee

26 april 2016 - Arès, Frankrijk

We begonnen gisteren onze dag met een publiekelijk ontbijt rond 08.30 uur op het marktplein van St. Jean-d'Angely omdat ons het petit dejeuner in het hotel te duur was.
Toch is dat wel heerlijk. Je haalt vers brood bij de bakker en koopt die spullen in de supermarkt, die je echt graag wilt.
Daar zaten we dus even later lekker in het zonnetje, weliswaar bij een temperatuur van enkele graden boven nul, maar wel echt van ons ontbijtje te genieten.

Maandag wilden we de kust bereiken en dat is gelukt. Qua obstakel ruilen we de klimmetjes gaandeweg in voor een zuidwestelijke wind.
In Royan zijn we met de veerboot in een half uurtje naar het zuidelijker gelegen Ponte de Grave gevaren.
Door de Atlantische Oceaan, de veerboot, de duinen en het strand zijn we nu in een totaal andere sfeer beland.
Voor de variatie wel heel plezierig.
We slapen na een fietstocht van 88 kilometer in een simpel maar goed(koop) hotelletje in Soulac sur Mer.

Het viel vandaag reuze mee met de zuidwestenwind doordat we nauwelijks langs het strand en voornamelijk door de duinen zijn gefietst. Het was mooi, maar het werd na enige tijd ook wel weer saai. Daarom zijn we blij dat het stuk langs de zee er nu weer opzit.
We werden vandaag ook een beetje geplaagd door enkele regenbuien, maar in belangrijker mate door de slechte kwaliteit van de fietspaden door de duinen. De Fransen moeten maar eens in Nederland gaan kijken hoe je deze het beste aanlegt en onderhoudt.
Uiteindelijk hebben we maar liefst 115 kilometer gefietst en dat hadden we vanmorgen niet verwacht.

We zijn nu in Ares en qua afstand zijn we nu halverwege.
Qua inspanning durven we dat nog niet te zeggen omdat we niet weten wat ons nog te wachten staat.

Het verbaast ons dat we sinds het tweetal in België verder nog geen pelgrimgangers zijn tegengekomen. Nemen deze allemaal een andere route dan wij? Zijn we nog te vroeg in het seizoen?

Gaandeweg maken we ons dus op voor de tocht naar de Pyreneeën. Ik voel me weer helemaal fit, maar daar zie ik dus wel behoorlijk tegen op.

1. Nely Zevenbergen:
    Dag Harry,

Wat fijn dat het zo voorspoedig gaat met jullie fietstocht .Ik lees met plezier jullie reiservaringen .Geniet er van en als het in de Pyreneeën erg zwaar wordt,sterkte!
    Groetjes,
    Nely
  2. Marian:
    26 april 2016
    De eerste helft is perfect gegaan dus dr tweede helft gaat zeker ook lukken dus........ ..gaan met die banaan zou ik zeggen. Enne.....af en toe een banaan is supergezond en geeft veel energie!
    Geniet van je avontuur. Hier ligt sneeuw en het is heel koud!
  3. Cilia:
    26 april 2016
    Mooi verhaal Harry. Met al die duwtjes in je rug zou ik me maar niet teveel zorgen maken!
    De pyreneeen kom je met steun van je vele fans wel over.
    Voor morgen een zonnige Koningsdag toegewenst. Wij doen het wel met hagel, sneeuw en oranjebitter om warm te blijven. Hartelijke groet, Vincent en Cilia
  4. Thijssen Trees en sjaak:
    Dag Harry en Gert,
    Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Ieder met zijn eigen schrijfstijl en interpretatie.
    Ik heb bewondering voor jullie. Op naar de volgende helft.
  5. Herman Vooijs:
    26 april 2016
    Wat een prestatie tot dusverre!
    Sterkte met de echte bergen straks.
  6. Marian van Leeuwe-Holthuijsen:
    26 april 2016
    Ik vind het hier in Epe op sommige plekken wat golvend, al zwaar fietsen met mijn Gazelle met 8 versnellingen en soms wind tegen. Moet je nagaan wat jullie straks te verduren krijgen. Ik heb respect hoor voor jullie onderneming. Sterkte met de bergen morgen en de dagen erna. Want het zijn er nogal wat denk ik zo. Enfin, wij horen ondertussen wel hoe het jullie vergaat. H. groeten !!!
  7. Johan Meijer.:
    26 april 2016
    Super mannen! Al half weg, gaat goed zo. Groeten vanuit een ander klooster n.l. Melk in Oostenrijk.
  8. Hans Borgers:
    Dag Harry,

Vanmorgen is mijn reactie 'in rook opgegaan'. Kennelijk, bij het plaatsen van mijn tekst, is het met de bekende Franse slag misgegaan. Toen ik jullie beiden met een baard van ....dagen op de foto zag schreef jouw dochter dat jullie op .......leken. Ik weet niet wie dat zijn dus schreef ik vanmorgen : de baardmannetjes, een bekend TV duo die op zaterdag om 8.05 uur op radio twee te zien zijn. Op http://www.baardmannetjes.
    Dan nog even over jullie 'bibbers voor de Pyreneeen '.
    Jules de Korte zong:
    Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de bergen zo hoog
    Misschien om de sneeuw te vergaren
    Of het dal voor de kou te bewaren
    Of misschien als een veilige stut voor de hemelboog
    Daarom zijn de bergen zo hoog!

Morgen maar het tweede couplet
    Groeten
    Hans
  9. Alfons Annie en De Jing:
    27 april 2016
    hallo Harry, al op de helft, dat gaat zeer voorspoedig. De Pyreneeën nog tegemoet en het is tenslotte een bedevaartstocht, daar hoort een beetje afzien en veel bezinning bij. Wij hopen dat je deze goed doorstaat en met een goede geestkracht moet dat lukken. Wij volgen met veel plezier je reisverslag en zijn benieuwd naar de volgende wanneer het "echte werk" begint. Hoe je taai en veel plezier!!!! Hartelijke groet, Alfons Annie en De Jing
  10. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    27 april 2016
    Inmiddels lekker ingereden. De Pyreneeën gaan dus ook lukken. Welke pas gaat het worden? Succes. Anneke.
  11. Andre en MRIA:
    Hoi Harry en Gert,
    Jullie schieten al lekker op. Mijn compliment daarvoor!
    Dan hebben jullie daarmee al een aardige fietsconditie opgebouwd.
    Maar ik kan me voorstellen dat als jullie niet langs de Pyreneeen gaan maar er overheen dat er wat tegenop wordt gezien. En ook daarna is NoordSpanje echt niet vlak!
    Dat brengt me op een tip aan jullie van mij als enthousiast racefietser:

Bij jullie vertrek hebben jullie wat jelletjes van mij gekregen. Of die wel of niet werken hebben jullie misschien niet goed kunnen merken. Maar die werken zeker wel om de nodige energie zo direct mogelijk in jullie ‘systeem’ te krijgen, waarmee je het langer vol kan houden als het er met inspanning op aankomt. Mijn tip is daardoor om aan die gelletjes te komen via de fietsbranche. Daarbij moet je wel redelijk wat drinken om het goed en snel op te nemen. Merken die ook bij jullie in de buurt verkocht zullen worden zijn Maxim, Booom, Nutrixxion en Isostar.

Ik wens jullie er succes mee!
    Met groeten van Andre
  12. Andre en MRIA:
    Hoi Harry en Gert,
    Jullie schieten al lekker op. Mijn compliment daarvoor!
    Dan hebben jullie daarmee al een aardige fietsconditie opgebouwd.
    Dat brengt me op een tip aan jullie van mij als enthousiast racefietser:

Ik wens jullie er succes mee!
    Met groeten van Andre
  13. Agaath Pelster:
    Hoi Harry en Ger
    Goed joh dat jullie al op de helft zijn. Het gaat vast goed komen in de Pyreneeën en de lente komt ook steeds meer aan bod. Veel plezier en sterkte
    Agaath

L
  14. Bets Wim Gorkink:
    Hallo Harrie,

Het gaat prima zo te lezen....en volhouden..maar ook genieten van de reis!
    Mooie natuur,ontmoeten van mensen en zo meer...
    Nog veel plezier..groet Bets/Wim
  15. M ten hooven:
    Hallo Harry en Gert,

De helft zit er op, zo al aardig wat kilometers in de benen. De pyreneeen mogen dan ook geen grote problemen gaan geven. Belangrijk is een uitgebreid ontbijt ,voldoende drinken en eten voor onderweg, niet wachten tot je dorst of honger krijgt maar steeds kleine hoeveelheden nemen. Veel succes met de beklimmingen.