Pelgrim tussen de pelgrims

30 april 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Nadat we ons vele dagen verbaasd hebben over het geringe aantal pelgrims dat we tegenkwamen, is dat beeld gisteren totaal gewijzigd. Toen kwamen we namelijk aan in St.-Jean-Pied-de-Port, waar het wel lijkt dat hier alleen maar pelgrims mogen komen. Het is een gezellig plaatsje met heel veel gites, speciale winkels voor pelgrims, galeries en restaurants. Een beetje Valkenburg of Ootmarsum, maar dan wel met de Pyreneeën op de achtergrond.
Vandaag nemen we hier een rustdag om morgen de grote oversteek over de Pyreneeën, de zwaarste dag van de hele route, te maken.

Gisteren hebben we het ook rustig aangedaan doordat we van plan waren in St. Jean te blijven, waardoor we slechts 70 kilometer hoefden te fietsen. Gisteravond heb ik eens uitgebreid de was gedaan. Dat kon omdat het vandaag alle tijd heeft om te drogen.

We zijn hier in een gite terecht gekomen waar we met 20 mensen zijn. Een gevarieerd gezelschap afkomstig uit Brazilië, Amerika, Australië, Italië, Spanje, Duitsland en Nederland. De huisregels zijn nogal dwingend, maar ook plezierig;
19.30 aperitief met kennismaking.
20.00 diner,
22.00 voordeur dicht,
22.45 licht uit,
06.45 engelenmuziek wekt je,
07.30 ontbijt.
Een gezellige bedoening, waar ook ruimte wordt gecreëerd voor enige diepgang en het familiegevoel wordt gestimuleerd. Tijdens het aperitief vertelde iedereen het doel van zijn reis.
Gert en ik zijn hier de enige fietsers, de anderen zijn wandelaars.

Vandaag doen we het dus lekker rustig aan. Dat hebben we goed gepland omdat het nu regent. Hopelijk is het morgen wel droog als we een klim van 16 kilometer moeten maken met een steigings-percentage van 7-9 %.

1. Herman Vooijs:
    30 april 2016
    Succes morgen, Harry. En je metgezel natuurlijk ook.
  2. Loek Sinselmeijer:
    30 april 2016
    Naar het land over de bergen....... Voel je vrij en geniet !!

Met steeds meer bewondering:
    Groet van Loek en Marian
  3. Ben en Hinke:
    30 april 2016
    Klinkt gezellig en heel zinvol!!
    Veel succes en plezier de komende dagen.
  4. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    30 april 2016
    De reis is nu echt begonnen! Met 20 snurkers op een zaal waar om 5 uur de plasticzakken beginnen te kraken! Iedereen klaar wakker,maar we doen allemaal ons best om geen geluid te maken! In St Pied stuurde ik mijn tentje,kookgerei e.d. terug naar Nederland. In Santiago ging mijn fiets met Soetens terug en ik met een rechtstreekse vlucht van Santiago naar Amsterdam. Succes. Anneke Gerrits.
  5. M ten hooven:
    Harrie en Gert,

Veel succes morgen met de beklimming, zal best lukken na de rustdag. Goed gepland

Groet Alie en Tinus
  6. Manda van der Wal & Jan van Garderen:
    30 april 2016
    Veel succes met de klim.Wat een ervaring om zoveel mensen te ontmoeten met allemaal hetzelfde doel: Naar Santiago.
    Groet Jan en Manda
  7. Annemieke en George:
    30 april 2016
    Veel succes met de beklimming. Bedenk: elke meter is een record en... Dichterbij het doel. Geniet in elk geval achteraf.

Groetjes Annemieke en George
  8. André en Maria:
    30 april 2016
    Wat is jullie tocht een bijzonder avontuur en is elke dag een verrassing!
    Jullie zijn mu ervaren fietsers en de klim gaat morgen vast lukken!
    We wensen jullie een zonnige tocht en veel plezier in de prachtige pyreneeën!
    Succes, lieve groet
  9. Hans Borgers:
    Dag Harry,

Vanavond per Clio (geen fietsmerk) de digitale nieuwsbrief rondgebracht. Het gaat volgens mij best goed daar in Spanje. Alle volgers van de afgelopen tijd duwen jullie morgen in gedachten omhoog. En dat zijn er nog al wat.
    Namens deze achterblijvers doorgaan!
    Wie dat allemaal waren ? Nelie,Marian 1, Marian 2, Cilia, Trees, Ria 1 ,Ria 2, Rita, Mieke, Bets, Lieke, Willy, Annie,Talien, Anneke 1, Anneke 2,Agaath, Trudy, Manda, Hinke. Sjaak,Herman, Johan, Albert, Wim, Luuk, Henk, Gijs, Loek, Ben, Jan 1, Jan 2,Vincent, Egbert, Alfons, Wim,Tinus, George, Cees.
    Zet de dranghekken dus maar vast langs het parcours, wanneer de inmiddels 2 bekende Nederlanders langs denderen.
    Uitgerust in de aanval, we horen morgen wel waar de 2 BNnrs weer de volgende gite hebben gevonden.

Wel te rusten, morgen 6.45 uur engelen muziek!
    De meeste van jullie volgers liggen dan waarschijnlijk volkomen horizontaal. Hebben morgen - op de dag des Heren - allemaal een rustdag!
    Groeten
    Hans
  10. Cees en Anneke Laponder:
    30 april 2016
    Hopelijk zijn jullie goed uitgeslapen ! Is wel nodig voor zo'n bergtocht. Ieder in zijn eigen tempo en rustig aan !!
    Het ga jullie voor de wind. Hartelijke groet uit Oliva, zuidoost Spanje ,
    Cees en Anneke Laponder
  11. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    1 mei 2016
    De pelgrims met de blauwe rugzakken gaan wellicht ook zaken terug sturen. Mensen wat een vracht. Voor mij geldt altijd het devies: alles wat je thuislaat is mooi meegenomen! Inmiddels zijn jullie boven op de pas. Lekker veel wind! Succes. Anneke Gerrits.
  12. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    2 mei 2016
    Er komt nog heel wat klimwerk. Misschien minder hoog,maar niet minder steil.Bon Camino. Anneke Gerrits-Voet.