Wonderlijke wereld

3 mei 2016 - Nájera, Spanje

Dat valt toch wel een beetje tegen, heb je de Pyreneeën net overwonnen en denk je dat het nu wel rustiger zal worden met de klimmetjes; blijkt dat allerminst het geval.
Vandaag hadden we namelijk ook heel wat klimmetjes en grote klimpartijen te overwinnen.
Al met al hebben we vandaag misschien wel net zo veel geklommen als gisteren.
Daardoor hebben we slechts 76 kilometer afgelegd. We verwachten dat dit de komende tijd zo zal blijven.

Wat wel heel plezierig is, zijn de vele pelgrims die we overal tegenkomen. We kruizen regelmatig het pad van de vele wandelaars, die met zeer velen op stap zijn en die we steeds weer ontmoeten.
De "Alberges de peregrinos" zijn overal vol en we zijn blij dat we nog een plekje in Los Arcos hebben gevonden. Ook al moeten we genoegen nemen met een matras op de grond op de zolder. Ook geen probleem, als we maar kunnen slapen.

Vandaag hebben we we 64 kilometer gefietst en we zitten nu in Najera.
100 kilometer per dag lukt niet meer en dit komt uiteraard door de vele heuvels. Bovendien hebben we de wind steeds vaker tegen en willen we een plekje in de pelgrimsherberg kunnen bemachtigen dan moeten we om een uur of vier echt wel een plekje hebben omdat anderen ons anders voor zouden zijn. Vandaag vonden we pas plek bij de derde herberg.

Alle steden en dorpen waar we doorheen fietsen zijn erg interessant. Najera is ook zo'n typisch Spaanse plaats, waar we heerlijk een pilsje hebben gedronken op een mooi plekje bij de rivier de Ebro. Er zaten ook erg veel Spaanse mensen, lekker rustig te genieten van een heerlijk zonnetje, spelende kinderen en elkaar. Je zou willen dat dat in Nederland ook vaker zou kunnen.

Vanavond hebben we gegeten in een Spaanse Chinees, toch even anders dan een Nederlandse Chinees.
We wisten dat Harry Mulder via radio 794 een gesprek met Ria over onze ervaringen zou hebben. Hier hebben we al etend via internet naar geluisterd.
Dat is toch een wonderlijke ervaring dat je via je mobiel je eigen vrouw hoort praten over je eigen ervaringen op onze eigen  reis. Wonderlijk wat er tegenwoordig technisch allemaal mogelijk is.

Gaandeweg zijn we voorzichtig aan het berekenen hoeveel fietsdagen we nog nodig zullen hebben tot Santiago.

1. Cilia:
    3 mei 2016
    Mooi verhaal weer Harry. Het blijft boeien jullie verhalen. In Limburg lezen we jullie blog ook. Wij zullen hier de heuvels trotseren. En denken dan ook aan jullie bergetappe. Blijf er van genieten.

Lieve groet Cilia
  2. Ria L:
    3 mei 2016
    Ik heb de radio-uitzending ook gehoord. Heel leuk gedaan, heb ervan genoten ☺
  3. M ten hooven:
    4 mei 2016
    Gaat helemaal goed zo te horen, de klimmetjes na de pyreneen wist ik wel van onze vrienden. Pin je niet vast op het aantal nog te fietsen dagen, een dagje langer of korter wat maakt het uit. Het belangrijkste is genieten, je doet het waarschijnlijk maar een keer.
    Veel fietsplezier nog.
    Alie en Tinus
  4. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    4 mei 2016
    Meestal is het wind uit het westen. Dan ook nog stevig klimmen als je denkt dat de klim vanaf St Pied het ergste was. Mispoes. Het is en blijft uiteindelijk een luxe probleem! Tot aan de laatste kilometers! Maar de voldoening is groot. Doorzetten. En dat zal lukken.
  5. Marian van Leeuwe-Holthuijsen:
    4 mei 2016
    Na het lezen van het bericht van een, op fiets gebied, deskundige mede parochiaan Anneke G. staat jullie nog wat te wachten. Houd goede moed. Goed slapen, eten en af en toe een energie tabletje (langzaam suikertje) Of kopen jullie zo'n sportdrankje ? en jullie vliegen de bergen op en vooral af. Geniet van de natuur, dorpjes en of stad(jes). Groeten !!
  6. Lieke Hassink-Franke:
    5 mei 2016
    Toppers! Jullie gaan veel te vlug. Doe kalm aan; geniet van de Spaanse cultuur (en wijn!), de prachtige taal, de warme sfeer. Eenmaal thuis denk je 'waar zijn we eigenlijk doorheen gefietst?' Probeer dat dus ook goed te proeven.
    Pap, bedankt voor de zeer attente en leuke kaart voor Huub vanwege zijn zwemdiploma! Hij was er verguld mee. Wij genieten nu van onze loge... Suzan logeert hier! Erg gezellig.

Buen, que les vaya bien! Disfrute el camino.
    Liefs, Lieke.
  7. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    5 mei 2016
    Nog niet van een powerbank gehoord? Kun je je mobiel 5x mee opladen.
    Een prachtige groepsfoto. We doen allemaal hetzelfde. Waar je ook vandaan komt, welke taal je spreekt, welk beroep je had of hebt. Maakt allemaal niets uit.
    Er is maar 1 wens van een ieder. Dat zul je ervaren als je in Santiago aankomt. Bon Camino .Anneke Gerrits-Voet.