Na regen komt zonneschijn

22 april 2016 - Cambrai, Frankrijk

Donderdag vertrokken we na een karig jeugdherbergontbijt met de bedoeling om Tours te halen. Dat lukte vrij eenvoudig doordat het bijna windstil was en de voorspelde regen uitbleef. Na 82 km. waren we al rond 16.00 uur in Tours. De beoogde jeugdherberg aldaar bleek niet meer te bestaan. Toen zijn we op zoek gegaan naar een alternatief en vonden dit in Hotel Modern, een zeer gedateerd 2-sterrenhotel, dus allerminst modern.
's Avonds bezochten we de imposante en mooie kathedraal. Het middenschip is maar liefst 29 meter hoog en de kerk is 80 meter lang. Het mooiste zijn de fantastische ramen. In tegenstelling tot de vele beelden aan de buitenzijde van de kathedraal in Chartres, zijn hier alle beelden tijdens de revolutie vernietigd.
De kathedraal is gewijd aan Sint Martinus en St. Jacques (Jacobus). Van Martinus is veel te zien, maar van St. Jacques heb ik niets gezien.
Met het bereiken van Tours hebben we het eerste van de drie reisgidsen doorfietst en pakken we vanaf morgen reisgids nummer twee. Terugblikkend vinden we dat het wegwerken van het eerste boekje, eigenlijk
best wel snel ging. We zeiden al tegen elkaar: "Laten we hopen dat het volgende derde gedeelte net zo snel mag gaan als het eerste. Tot op heden valt het dus mee.

Vandaag zijn we dus vol goede moede aan de tweede reisgids begonnen en zijn we rond 08.00 uur vertrokken uit Tours.
Omdat er regen was voorspeld, waren we er op uit om vooral 'à morgens veel kilometers te maken.
Dat is gelukt. Rond 13.00 uur begon het stevig te regenen. Na ruim een uur hield dat gelukkig op. We hebben vandaag ruim 100 kilometers gereden.
We wilden overnachten in een pelgrimsgite in Naintre, maar daar aangekomen, ontdekten we dat deze vol was i.v.m. een familieweekend!?
Na wat navraag bij anderen door de aldaar aanwezige medewerkers, kwam gelukkig een behulpzame vrijwilliger binnen, die de nood goed inschatte. Hij vroeg vijf minuutjes en kwam terug met het goede nieuws, dat we bij hem thuis konden slapen. We eten en slapen dus nu thuis bij de vrijwilliger van de gite. En niet bepaald simpel, maar luxe. Een mooiere oplossing is er niet. Dat ook nog gratuite, maar dat doen we natuurlijk niet. We betalen de prijs van de gite.
Zo is elke dag en elk onderkomen voor de nacht totaal anders en steeds dient zich een oplossing aan.

1. Cees en Anneke Laponder:
    22 april 2016
    Ook wij genieten op de fiets van de Provence. Alleen zijn jullie afstanden wel wat langer ! Diepe bewondering. Hartelijke groet uit St Rémy de Provence
  2. Herman Vooijs:
    22 april 2016
    Klinkt goed allemaal (i.h.a.), en maakt zelfs een beetje jaloers!
    Lekker blijven genieten, het weer kan niet veel minder zijn dan hier voor de komende week verwacht wordt.
    Groet, Herman
  3. Marian:
    22 april 2016
    Leuk om via jullie verhalen ook een beetje op reis te zijn.
  4. Manda van der Wal & Jan van Garderen:
    22 april 2016
    Wij lezen met veel genoegen jullie reisverhalen!Tegenslagen kun je altijd tegenkomen,maar die zijn er om te overwinnen!En dat lukt jullie aardig!Wat een ervaringen!
    Geniet van de mensen en omgeving!
    Groet Jan en Manda
  5. Egbert:
    22 april 2016
    Geweldig, een heel avontuur. s'Morgens nog niet weten wat je die dag gaat meemaken en waar je gaat slapen. Ik wens jullie beiden heel veel succes in de komende tijd.
    Groeten Egbert
  6. Cilia:
    22 april 2016
    Mooie verhalen Harry en mooi dat er toch altijd weer plaats in een herberg is!!
    Jullie hebben er 1000 km opzitten . De Stichting heeft €1000 dat gaat gelijk op. Dit maakt het fietsen ook makkelijker. We hopen zo gelijk met jullie op te gaan. Dan krijgen jullie genoeg duwtjes in de rug!!
  7. Lieke Hassink-Franke:
    22 april 2016
    Lieve papa, geweldig! Mooie verhalen. Doet me denken aan mijn tijd in El Salvador: Brechtje en ik hadden al snel het motto 'problemen zijn er om opgelost te worden' en zo beleefden we de mooiste avonturen. Jullie gelukkig ook!
    Fijn dat het tot nu toe meevalt en jullie klaarblijkelijk genieten. Het derde deel zit er al op; geniet dubbel en dwars... voor je het weet zit je weer vast aan je Hollandse agenda!
    Jaap is blij met jullie Lego-Bijbel voor zijn communie; Huub met zijn zwemdiploma (gehaald!); Vera met mijn oude poppenwagen van jouw hand. Bedankt.
    Een mooi vervolg van jullie tocht. Zet je wat meer foto's (van jezelf) op je blog?
    Liefs, Lieke.
  8. Ria Bos:
    22 april 2016
    Wat fijn dat jullie er op gaat vertrouwen dat er altijd wel een oplossing komt voor een probleem. Dat is de echte pelgrimsgedachte 'vertrouwen hebben' . Ultreia
  9. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    23 april 2016
    Zoals Ria schrijft:er is altijd een oplossing. Nogmaals Jacobus reist met je mee.
    Ik spreek uit ervaring!
  10. Thijssen Trees en sjaak:
    23 april 2016
    Elke keer kijken we uit naar je verhaal. Boeiend om te lezen wat jullie mee maken, Harry. Veel succes met de volgende etappe.
  11. Trudy en Luuk Smelt:
    23 april 2016
    Wat geweldig dat mensen spontaan voor jullie klaarstaan. Wijbgenieten van jullie verhalen en leven met jullie mee. Fantastisch dat jullie al zo, n afstand hebben afgelegd, hartelijke groet uit een koud Epe