In het klooster

5 mei 2016 - Hontanas, Spanje

Gisteren zijn we vroeg opgestaan omdat we toch wakker waren. Daardoor waren we al om 07.30 uur op stap. Doordat we vandaag minder beklimmingen hadden, hebben we 93 kilometer kunnen afleggen. De bijgevoegde foto geeft een beeld van het landschap dat we onderweg tegenkwamen.
Nog 30 kilometer en dan zijn we in Burgos.

We zijn gisteren op het eind van de middag op een heel mooi plekje terecht gekomen, het klooster San Juan de Ortega met een mooie pelgrims-herberg, ongeveer 30 kilometer voor Burgos. We waren precies op tijd omdat we de allerlaatste plaatsen kregen toegewezen.

Hier hebben we ook de pelgrimsmis bezocht. Na afloop werden de pelgrims gezegend en ontvingen we een speciaal kruisje. Dit kruisje heeft niet één, maar twee horizontale dwarsbalken.

De bijgesloten foto's geven een beeld van het leventje in een pelgrimsherberg. Het is er altijd een levende bedoening. Overal hangt was. Velen proberen hun mobiel weer op te laden. Er is dus altijd een gebrek aan stopcontacten. Als je naar de slaapzaal gaat, moeten je schoenen uit. En die staan dus allemaal bij de trap. Eten doen we in een grote eetzaal en slapen in slaapzalen met stapelbedden. Alles door elkaar, jong en oud, mannen en vrouwen. En dat alles vind je na een dag allemaal heel gewoon.

Onze fietsen mogen steeds op een afgesloten binnenplaats staan. Vaak zijn wij de enige fietsers, de overigen zijn wandelaars.

Vandaag waren we, net als alle andere pelgrims, al om 07.00 uur op stap. Daardoor waren we al om 09.00 uur in Burgos, waar we de kathedraal hebben bekeken.
Na de Sint Pieter in Rome, vind ik dit de mooiste kathedraal die ik ooit heb gezien.
Het lijkt wel  één groot museum vol pracht en praal.
Ook verder is Burgos een mooie plaats, hetgeen niet verbazingwekkend alsjebedenkt dat het jaren de hoofdstad van het koninkrijk Castilië is geweest.
Ondanks het uitgebreide bezoek aan Burgos hebben we toch nog 74 kilometer gefietst vandaag en zijn we terecht gekomen in het plaatsje Hontanas, een boerengat met 65 inwoners. De locale economie draait vooral op de pelgrims. We hebben een herberg bij de kerk.
Verder is het een gezellige boel, waar in het dorpsstraatje muziek wordt gemaakt. Zie de foto

1. Cees en Anneke Laponder:
    Hallo Harry en Gert,
    We genieten van jullie reisverslag. Fijn dat alles zo gied gaat.Van Burgos hebben wij ook inderdaad genoten. Echt een prachtige stad. Groetjes vanuit de andere kant van Spanje. Wij fietsen ook veel. Maar niet die afstanden die jullie afleggen. Groetjes uit Oliva. ( Zuidoost Spanje )
    Cees en Anneke Laponder
  2. Sjoerdtje van de Ven:
    5 mei 2016
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken.
    Wij fietsen ook wel, maar niet zulke afstanden en dan ook nog langs rivieren, zodat het aardig vlak blijft.
    Een fijn vervolg gewenst van jullie fietstocht.
  3. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    5 mei 2016
    Nog niet op de hoogte van een powerbank? Kun je je mobiel 5x mee opladen!
    Prachtig die groepsfoto van etende pelgrims. Waar je ook vandaan komt, welke taal je spreekt, wat voor beroep je had of hebt, we doen allemaal hetzelfde. En we wensen allemaal hetzelfde. Dat ervaar je wel in de kathedraal in Santiago. Bon Camino. Anneke Gerrits-Voet.
  4. Marian van Leeuwe-Holthuijsen:
    5 mei 2016
    Ik fiets ook, maar dan alleen in EPE en omstreken om mij maar eens aan te sluiten bij de vorige schrijvers. Zijn jullie al in de kathedraal geweest waar kippen in een hok zitten met een verhaal erbij.(gehoord van Hans B.) Moet leuk zijn om te zien. Jullie hebben daar nog niets over verteld. Ria over de radio geoord. Ze vertelde heel leuk over jullie reis en het huisje met slot 123 en open was de deur. weer mooie foto's ! Goede reis voor morgen. Eigenlijk wel fijn dat jullie vandaag minder beklimmingen hadden. Kom je toch een beetje tot rust ook al moet je fietsen. Minder inspannend denk ik.
  5. Trudy en Luuk Smelt:
    5 mei 2016
    Geweldig zoals jullie er iedere keer weer in slagen om een levendig reisverslag te schrijven! Petje af heren dat het zo voorspoedig verloopt.
    Wij leven met jullie mee en wensen jullie nog veel succes voor de laatste kilometers good luck!
  6. Loek Sinselmeijer:
    6 mei 2016
    Geweldige ervaringen, lijkt me.
    En prachtige foto's, die de moeite van het schilderen waard zijn.
    Wordt het inmiddels iets meer dan een fietstocht ?
    Wat houdt de andere pelgrims op de been ?
    En wat zijn jullie verwachtingen straks in Santiago ?
    Veel succes en een groet van
    Loek en Marian
  7. Hans Borgers:
    Goede middag Harry,
    Vanuit een nu heel zonnig Epe een groet, mijn verzoek aan jou van wat dagen geleden om ca. 5 graden naar Epe/Heerde te sturen is gehonoreerd! Dank daarvoor. Woensdag, nu precies twee dagen geleden, heb ik 'jouw Ria' samen middels 'uitzending gemist radio 794' afgeluisterd.
    Ik heb Ria nog nooit afgeluisterd, dus weer een nieuwe ervaring. Klonk heel goed, ze heeft talent.
    Jij hebt de laatste dagen ook weer nieuwe ervaringen opgedaan : "in het klooster ingetreden, op 64 jarige leeftijd, een wel heel late roeping". Ik ben nog nooit ingetreden en nu is het voor mij veel te laat. Heb er ook nog niet met Marian over durven praten. Celibaat ??
    Ik had niet voor niets de kathedraal in Burgos 'warm aan bevolen '. In dit geval ook letterlijk 'het wel heel RIJKE Roomsche leven'. Maar het is niet alleen goud wat er blinkt. Ook veel zilver!
    Jullie zijn daarna toch maar even verder gefietst, voor de was en de kilometers, zo komt het bij mij over.
    Compostella komt steeds dichterbij, moet jullie toch extra moraal geven. Ik vind het in ieder geval schitterend. Neem 'als tegenprestatie vanmiddag de knobbel' Gert weet dat zeker te waarderen, 12,5% vol, maar dan ben ik al weer thuis met een aangebroken fles 'Les Grandes Caves d' Albret. Daar is, zo denk ik maar, geen woord Spaans bij!
    Ik maak geen foto's!

gegroet en nog effe deurrieen tot aan de streep! (Kneteman)
  8. André en Maria:
    Hallo Harry,
    Wat een prachtig vervolg verhaal zijn jullie belevingen!
    We kijken er elke keer naar uit! Na ruim 3 weken oppad hebben jullie al veel meegemaakt en al flink wat kilometers gemaakt!
    Super dat jullie de beklimmingen goed zijn doorgekomen en jullie genieten van wat jullie zien en beleven! Het lijkt wel steeds mooier te worden!
    Mooi dat we dmv de foto 's ook een kijkje krijgen van jullie omgeving en belevingen!
    We wensen jullie succes en vooral veel plezier!
    Lieve groeten André en Maria
  9. Willy:
    Prachtige verhalen.
    We hadden een weekje gemist vanwege vakantie in Spanje.
    Het gaat wel heel voorspoedig lees ik.
    Hoeveel kilometers nog?
    Zal best emo zijn er je er bent.
    Groeten,
    Willy
  10. Mannes Nijboer:
    Dag Gert en Harry,

Veel herkenbaars voor mij hetgeen jullie tot nu toe zoal hebben meegemaakt.
    Acht jaar geleden op mijn 68e ben ik ook vanuit Epe vertrokken via Vezelay, de oostelijke route, naar Santiago de Compostella.
    Weliswaar niet per fiets, maar lopend met rugzak en tent.
    Ik had voor de tocht ongeveer drie maanden gepland en in krap 80 dagen was ik over. Daarna nog door naar Finistere, 'het einde van de wereld'.
    Diny, mijn vrouw, heeft ook de laatste 20 km van de tocht meegelopen. Zij en goede vrienden hebben mij destijds weer opgehaald en al kamperend zijn we weer naar Epe teruggekomen.
    Bij thuiskomst in Epe was het straatnaambordje (Loper) veranderd in "Mannes de Loper".
    Gezien de snelheid die jullie fietsen is het nog maar een klein sprintje naar Santiago.
    Harry en Gert, geniet nog van het laatste stukje.

Hartelijke groet,
    Mannes Nijboer
  11. Bets Wim Gorkink:
    6 mei 2016
    Weer een prachtig verhaal...als jullie zo doorgaan ben je zo in Santiago..
    Mooie foto's ...veel succes nog en de groeten van Bets en Wim.
  12. M ten hooven:
    7 mei 2016
    Geweldig dat het zo goed gaat. Weinig tot geen problemen, houden zo.
    Veel fietsplezier de komende dagen.
    Alie en Tinus