1,2,3

24 april 2016 - Saint-Jean-d'Angély, Frankrijk

Als iemand je zegt dat je in Frankrijk zomaar een huisje kunt binnenstappen en dat je je daar kunt douchen, overnachten en ontbijten, gelooft niemand je. En toch overkwam ons dat gisteravond.
Nadat we gisteren 105 kilometer over toch wel wat saaie wegen met weinig bijzonders hadden gefietst van Naintre naar Melle, waar we onthaald werden op een lentefeest, gingen we hier op zoek naar de  Gites d'Etappe, die we na enig zoeken vonden.
Het had de lieflijke naam "la Maisonnette",
maar de aanblik beloofde niet veel goeds; alle luiken waren gesloten en er was geen voordeurbel. Gert had hun ook al een paar keer gebeld, maar ook dat bleef zonder resultaat.
Naast de voordeur was een cijferslot geplaatst, waar Gert onwillekeurig de code 1,2,3 intoetste, en ... de deur tot onze verbazing openging.
Een juist gerestaureerd huisje, waar alles nog niet optimaal functioneerde, stond voor ons ter beschikking. We konden douchen, slapen, warm zitten. We voelden ons de koning te rijk.
Omdat we de gite niet gelijktijdig durfden te verlaten -kunnen we er wel weer in?- ging ik op stap om enkele pizza's  en een paar biertjes te kopen.
Nadat we deze verorberd hadden, deden we allebei onze inmiddels hoognodige was.
Toch werden we nog verrast: even later viel de elektriciteit uit. Hierdoor konden we onze was niet drogen.
We gingen maar op tijd naar bed met een raar gevoel; je voelt je een indringer. Nadat we de volgende ochtend hadden uitgeslapen en aan het ontbijt zaten, werd er aangeklopt. De beheerder stond voor de deur en vertelde dat het hem verbaasde dat er gasten waren omdat ze nog met de renovatie bezig waren. Hij vroeg zich ook af hoe we binnen waren gekomen. Hierop vertelden we de code en vertelden dat we al diverse pogingen hadden gedaan om contact met de beheerder op te nemen. Hij had alle begrip en was vriendelijk. We hoefden niets te betalen en hij vroeg de deur bij vertrek goed af te sluiten!?

We hadden vandaag een rustdag willen houden, maar het leek ons wijzer de was al fietsend en gebruik makend van de rijkelijk schijnende zon, te laten drogen.
We vertrokken om 10.30 uur, onze was wapperend aan de fiets en na 60 kilometer wilden we in St.-Jean-d'Angely weer een gite opzoeken. Deze zou bij een abdij moeten liggen, maar konden we echter niet vinden.
Uiteindelijk werd het hotel de la Place, waar we volkomen legaal, maar ook een stukje duurder, ons onderkomen voor de komende nacht vonden.
Morgen hopen we de kust te bereiken.

1. Cilia:
    24 april 2016
    Weer een fantastische verhaal! Succes aan de kust!Hoop op zo'n en geen wind. Hartelijke groet Cilia
  2. Lieke Hassink-Franke:
    24 april 2016
    Prachtig, pap, jullie lijken Buurman & Buurman wel: jullie komen voortdurend verrassingen tegen en hebben voor elke onhandigheid wel weer een oplossing. Wat een optimisme!
    Hoe typen jullie al jullie verhalen? Toch niet op jullie telefoon?!?!?
    Groetjes, Lieke.
  3. Johan Meijer.:
    24 april 2016
    Dag inbrekers, zo te lezen krijgen jullie al aardig ervaring om een overnachting te versieren.
    Het is leuk te lezen dat jullie zo creatief bezig zijn.
    Moet ook wel, je kunt slecht op straat gaan slapen.
    Ik zal jullie verrichtingen aankomende tijd wel blijven volgen, maar zal weinig tijd hebben om te reageren daar we zelf op reis gaan naar Wenen en het programma nogal vol is.
    In ieder geval, ga zo door, geniet van jullie moedige reis.

Johan en Mieke.
  4. Loek Sinselmeijer:
    24 april 2016
    Prima verhalen van jou en Gert. Niet alleen leuk om te lezen, maar je proeft de sfeer, de vorderingen, de teleurstellingen en de verrassingen. We fietsen dus een beetje mee ' op afstand' en zonder zadelpijn. Succes en hou vol. de helft is al bijna bereikt !
  5. Lude Franke:
    24 april 2016
    Wat een mooi verhaal, en wat zijn jullie al ver, als ik de kaart bekijk lijkt het dat jullie ongeveer halverwege zijn. Betekent dat dat jullie over twee weken al aankomen op jullie eindbestemming? Geniet ervan, ik ben erg onder de indruk van jullie doorzettingskracht en jullie tempo.

Groeten uit Zwolle, waar het gek genoeg vanochtend hard sneeuwde!
  6. M ten hooven:
    Hallo Harrie en Gert,

Dat jullie dit als een paar oude hippies op leeftijd nog mee mogen maken, een woning kraken in Frankrijk wie had dat gedacht. Fijn dat het verder allemaal goed gaat.
    Groet Alie en Tinus
  7. Marian van Leeuwe-Holthuijsen:
    25 april 2016
    Leuk verhaal van het inbrekers gilde. Leuk huisje ook overigens. Als alles meezit en jullie bij de kerk van St. Jacobus zijn aangekomen, is een fietstocht van Moddergat naar Maastricht een peulenschilletje. Mooie foto van het bos met denk ik bos hyacinten. Goede reis verder. Groeten,!!!
  8. Manda van der Wal & Jan van Garderen:
    Dag Gert en Harry,
    Wat een leuk en spannend verhaal.Dat er ingebroken wordt om een slaapplaats...
    Weer twee nieuwe leden voor het inbrekersgilde.
    Maar alle gekheid op een stokje: Leuk om jullie belevenissen mee te mogen beleven.
    En eerlijk gezegd zijn wij wel wat jaloers op jullie reis.
    Op de kaart zien we dat jullie steeds verder naar het zuiden gaan.
    Doet ons denken aan het mooie liedje "Naar het zuiden "van Paul de Leeuw en een Portugese zanger.
    Geniet van de Franse - en later Spaanse hemel.
    Wat een leuke reactie van de beheerder in die woning.
    Goddank: er zijn veel mooie mensen.
    Groetjes,
    Manda en Jan
  9. Ben en Hinke:
    Hoi Harry en Gert,

We vinden het heel leuk om jullie verhalen steeds te lezen. Het is net of we er zelf een beetje bij zijn. Wat zijn jullie al een eind op weg!!
    Groeten Ben en Hinke
  10. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    25 april 2016
    Bij zo'n onbemande gite moet je je niet verbazen als iemand anders midden in de nacht ook een slaapplaats zoekt. Soms best effe schrikken van beide kanten! Zeker in afgelegen gebieden. Maar zoals altijd :Jacobus reist met je mee.
  11. Hans Borgers:
    26 april 2016
    Dag Harry,

Ik heb vanmorgen twee reacties 'gedicht'. De eerste naar jou, heb gezien dat dit bericht doorgestart is. Daarna, min of meer verwijzend naar deze reactie, een naar Gert.
    Die staat wel op zijn site???? Ik ga nu koken, kwart voor zes alweer. Vanavond zal ik een replica maken of . . . . hangt mijn reactie 'ergens' op een doorstart te wachten.
    Al met al, om deze tijd moet het voor vandaag weer gepiept zijn.

Groeten
    Hans